Afgelopen week berichtte NOS dat kinderen in het primair en voortgezet onderwijs de komende jaren versneld beter les krijgen in taal, rekenen, burgerschap en digitale vaardigheden.
Verder is te lezen: "Het gaat niet alleen om het verbeteren van lezen en schrijven maar ook om de aansluiting tussen rekenen en wiskunde, de basiswaarden van de democratische rechtsstaat, mediawijsheid, kritisch met informatie kunnen omgaan en het gebruik van digitale middelen voor bijvoorbeeld bankzaken of contact met de overheid."
Dit biedt perspectief voor filosofisch Nederland. Naast focus op vaardigheden als rekenen en taal, wordt er expliciet aandacht gegeven aan zaken als kritisch denken, democratische waarden en mediawijsheid. Dit betreft vaardigheden die sterk raken aan het vak van filosoof.
Dit zijn de plannen, uiteraard zijn we heel benieuwd naar de uitwerking hiervan. Het gaat niet alleen om de uitwerking van de plannen, maar ook om de uitwerking ervan op onze jeugd. Een belangrijke vraag is natuurlijk: is burgerschap 'bij te spijkeren'?
Geïnteresseerd in het idee van burgerschapsonderwijs en hoe je dat als filosofie docent (of docent burgerschap) kan uitvoeren? Lees de eerste twee delen van ons drieluik en andere artikelen over burgerschapsonderwijs.