Maar democratische instituties moeten ook inge¬perkt en gecontroleerd worden. Degenen die aan de knoppen draaien en het geweldsmonopolie in handen hebben, kunnen misbruik maken van hun macht. Graaien, vriendjespolitiek, corruptie vormen altijd reële mogelijkheden en lijken in sommige samenlevingen zelfs onuitroeibaar. Hoe zorgen we ervoor dat de staat doet waar ze voor bedoeld is en geen prooi wordt voor bandieten? Hoe kunnen eerzame burgers state capture voorkomen?
Thomas Hobbes is de eerste moderne denker die goed heeft laten zien wat de functie van een stabiele overheid is en dat anarchie geen aanlok¬kelijk alternatief vormt. Maar de soeverein zelf staat bij Hobbes nog buiten de nieuwe orde. In zeker opzicht verblijft de soeverein nog in de Natuurtoe¬stand. Is dit niet naïef? John Locke schreef: “This is to think that men are so foolish that they take care to avoid what mischiefs may be done them by pole¬cats or foxes, but are content, nay, think it safety, to be devoured by lions.”
Goed functionerende democratische instituties ont¬werpen en hoe na te denken over de relatie burger - politiek is het centrale vraagstuk van de politieke filosofie. Dat vraagstuk begint bij Hobbes en er is geen boek dat dit beter historisch en systematisch inleidt dan Jean Hamptons Hobbes and The Social Contract Tradition.