Deel artikel
Recensie door Floris van den Berg, via Liberales

Recensie: "Eindelijk weten wat seks is" van Linda Duits

“Soms vind ik het een raar idee dat we allemaal bloot zijn onder onze kleren en dat bijna iedereen weleens bloedjegeil is. Het is onhandig in het sociale verkeer om zulke gedachten te hebben, het is ook vaak ongepast en meestal onnodig.” - Linda Duits

Heerlijk om eens een vrij en vrolijk boek over seks te lezen! Vreemd eigenlijk, wanneer ik mijn boekerij bekijk, om zo weinig over seks tegen te komen. Wel boeken over wandelen, reizen, koken, yoga, krachttraining, hardlopen, meditatie, vriendschap, onderwijs, opvoeding, gezondheid, ouderdom en sport, maar heel weinig over seks. In de essays van Rudy Kousbroek komt seksualiteit aan de orde en in de Nederlandse literatuur is er vaak positieve aandacht voor seksualiteit, denk aan Ronald Giphart, Remco Campert, Jan Wolkers en Louis Paul Boon. Het boek Eindelijk weten wat seks is 2020 van sociaalwetenschapper en publicist Linda Duits is een plezierige openbaring. Ze schrijft recht voor haar raap. Zo’n boek had ik wel willen lezen toen ik zeventien was. Niet dat ik het nu niet interessant vind. Seks is moeilijker te definiëren dan je denkt. Het lijkt nogal simpel: seks is penis-in-vagina, maar ja, dan hebben homoseksuelen dus geen seks… En zijn andere activiteiten met en rondom geslachtsdelen geen seks? Iedereen zal zich Bill Clinton’s opmerking herinneren: ‘I did not have sex with that woman.’ Orale seks viel volgens Clinton niet onder de definitie van seks. Duits laat veel resultaten van sociaalwetenschappelijk onderzoek langskomen. Fascinerend is onderzoek waarin mensen wordt gevraagd voor zichzelf aan te geven of ze bepaalde handelingen seks vinden. Die antwoorden blijken significant anders wanneer ze voor hun partner moeten bepalen of een activiteit seks is of niet.

Lees de rest van deze recensie hier.